Vårt nya mudderverk Lennart är på turné i södra Sverige. Nu har turen kommit till Karlshamn där vi hjälper PEAB med bottenjusteringar åt Karlshamn hamn.
På bilderna är vi i full fart med att flytta på hårt packad sprängsten från en vågbrytare. Då man aldrig kan vara riktigt säker innan något är testat i verkligenheten så kan vi nu med kraft säga: – En Volvo 750 med lång rigg och en 28 m lång finsk ponton är en jättebra kombination.
Maskinen i all ära, men den vore ingenting utan dess besättning. Under ledning av Anders har mv Lennart fått en fantastisk start och kommer att leverera under lång tid framåt.
Som ett led i ombyggnad och förstärkningen av väg 293 norr om Borlänge är vi på plats med vårt mudderverk Sejt, bogserbåt och tippråm. Vi jobbar på uppdrag åt Svevia och i slutändan är Trafikverket beställare.
Jobbet innebär att vi förstärker älvslänten med bergmateriel. Bergfyllet lastas i tippråmen och tippas på grunt vatten därifrån dras det ut från strandkanten ner till ca 20 m djup. På de djupare avsnitten tippas inte materialet utan läggs ut med skopa.
Jobbet har rullat under vintern och kommer att pågå ytterligare en tid. Vi hade en period med riktigt tuff is, men med en kraftfull laginsats gick det att hålla igång jobbet. Mycket isbrytning blev det…..
Vi har fått förtroende av NCC att bygga krönbalk på en nyslagen spont i Söderhamn. Gänget på plats armerar, formar och gjuter för fulla muggar.
Mitt i ett jättehögtryck kommer här en bildhälsning från våra projekt. Vi gjuter, gräver, lägger duk och suger för glatta livet med några veckor till midsommar.
Trots vårens omständigheter så pågår förberedelserna inför årets arbeten i Skelleftehamn. Ett utmanande projekt åt Skellefteå hamn där Skanska håller samman projektet och vi gör jobbet till sjöss. Syftet är att skapa mer mark i hamnen och att underhållsmuddra delar av hamnen.
Miljön har högsta prioritet och inledningsvis kommer våra insatser att vara inriktade på att skydda omgivningen, länsgardiner och bubbellänsar. Åtgärderna syftar till att begränsa spridningen av slam till själva arbetsområdet och därmed skydda omgivande områden. Vi kommer att muddra och lägga ut massor med grävmudderverk och tipponton.
Projektet genomförs i samverkansform vilket verkligen är stimulerande för oss. Efter de inledande planeringsträffarna och mötena med gruppen så känns det som helt rätt väg att gå, där alla parter är inriktade på att leverera ett gott slutresultat.
STDG muddringsavdelning har fått förtroendet att utföra en miljömuddring åt Equinor på deras raffenaderi i Mongstad, Norge. I dagarna så bygger vi upp ett system som består av en dragflowpump på ponton, polymeranläggning och slutligen geobags utlagda på en avvattningsplan med kontrollerat avlopp. Fördelarna med systemet är att hanteringen av sediment är helt sluten och medför liten grumling. Kombinationen av polymer och geobags innebär också att returvattnet innehåller ytterst små mängder restsediment. Förutom att risken för att exponera omgivande miljö är liten så är det slutna systemet optimalt ur ett arbetsmiljöperspektiv.
Vi har mötts på plats av en jättetrevlig och engagerad projektgrupp från Equinor. Alla är högt motiverade och har ett stort engagemang i att det ska bli en rationell och säker arbetsplats.
Nu är vi igång och muddrar för fullt. Animeringen nedan visar hur processen är uppbyggd.
Vi har fått förtroendet att medverka i ett projekt tillsammans med Aarsleff, som på uppdrag av Implenia skall grundlägga Lilla Lidingöbron. Den nya GC- och spårbron över till Lidingö.
Det är ett roligt återseende då vi jobbade tillsammans i nya Värtahamnen.
Projektet är jättespännande med mängder av utmaningar. Jobbet är spektakulärt när det gäller formatet men även läget är fantastiskt. Vi assisterar vid montaget av balkrastret som skall utgöra formbotten för brostöden. Arbetsplatsen kan mycket väl avnjutas från de befintliga Lidingöbroarna.
Vi tycker det är jättekul att få komma tillbaka till Gävle hamn Denna gång blir det tillsammans med CYES och slutprodukten är en ny containerhamn som blir ett viktigt tillskott för Gävle hamn. Vi skall jobba med alla sjödelar av projektet där krönbalk och kajdäck är rejäla utmaningar. Vi tillhandahåller dyklag på 7-7 schema och övriga specialresurser som krävs för jobbet.
Nu är vi gång på allvar med betongarbeten både på land och i vattnet. Den bakre kajbalken är väl påbörjad och mycket armering är prefabricerad. Fortsatt delar vi arbetsplatsen med flera enheter som jobbar med olika grundläggningsjobb, borrning.
Vi har rest riktigt lång norrut med vårt sugmudderverk P7. Ända upp till Kiruna och LKAB. Här skall vi suga sand i en sedimenteringsbassäng. Syftet är att lägga upp stenmaterialet på hög vilket en underhållsåtgärd i magasinet.
Jobbet kommer att gå dygnet runt där det är liten skillnad mellan dag och nattskift när det gäller soltimmarna. Med oss har vi hela gänget från Norrköping där verket var senast.
Det här är en jättestor utmaning för oss och det kommer att bli hur spännande som helst. LKAB har givit oss ett jättefint välkomnande och är mycket lösningsorienterade samt med stort fokus på en säker arbetsmiljö.
Under veckan har vi varit på Trängslets kraftstation och monterat sättare. Jobbet inleddes med rensning av grindarna från virke och grenar samt kontroll av sättarläget. Därefter monteras sättarna som är vid pass två m höga. Det är skönt, då det snabbt blir grundare för varje sättare som kommer på plats.
Djupet är alltid en försvårande faktor. Här är det över 30 m vilket ställer speciella krav på säkerheten. I det här fallet förstärkte vi dyklaget ordentligt så att den enskilde dykaren slipper långvariga etappuppstigningar. Dessutom ökades de förebyggande åtgärderna på med en stunds syrgas andning efter dyken. På plats fanns klargjord tryckkammare med operatör om olyckan skulle vara framme. I kammaren kan en olycksdrabbad dykare trycksättas och behandlas direkt på plats vilket kraftigt förbättrar läget i samband med flera typer av tryckskillnadsskador.
Nu gjorde hela dyklaget och dykledare en kanoninsats utan incidenter. Dessutom en jättestark insats från kranförarna som servade med sättare i en strid ström. Därmed kan underhållet på kraftstationen påbörjas bakom sättarna.
Nu börjar vi komma mot slutet i Köping. Nu reser sig ett nytt och stiligt hamnmagasin mot höjden. Lite plåtarbeten återstår på väggarna, elen är snart färdigdragen och sedan skall asfalt läggas på golvet.
Ett stort tack till alla specialister som krävts för att åstadkomma något som vi skall kunna lämna över till beställaren med varm hand.
Att hantera betong innebär alltid utmaningar, stora som små. En av de saker som präglar vår värld är de små marginaler vi har i samband med undervattensgjutningar. Det får helt enkelt inte strula. Ett kortare stopp eller misstag i hanteringen kan innebära stora gjutfel. Faktorer som i torr miljö kan hanteras.
Vid all nyproduktion kommer det att finnas ett behov av reparationer. Till det kommer hanteringen av t.ex. vattenlinjeerosion och påkörningsskador. På land finns en uppsjö av produkter för många olika specialfall. Under vattnet finns det betydligt färre. Helt naturligt, men för oss ganska frustrerande. En av de svåraste nötterna att knäcka har varit att få fram en betong som förutom goda egenskaper under vattnet också är frostbeständig. Vilket är nödvändigt då vi ofta jobbar i ”skvalpzonen” med omväxlande våt och torr miljö. Sedan några år har vi en leverantör som kan åstadkomma detta.
Likt inredningsartiklar visar bilderna en ”före- och efterbild” av vilket resultat vi kan åstadkomma. Nu är vägen fram till att få betongen på plats våra yrkesmäns förtjänst, men för dykare, armerare, timmermän och betongarbetare är tillgången till en trygg betong för undervattensbruk ovärderlig.
Vet du var hydraulverket är? Är dykvagnen komplett? Hur länge är Infra 1 bokad? …….. alla dessa frågor….
STDG kommer att installera RCSA kontrollsystem i våra system. Det gör att vi kommer att få koll var våra system finns och larm om de flyttas. Dessutom sköter systemet om inventeringen, RFID teknik, så att vi kan se vad som fattas eller om något glömts kvar ute på arbetsplatsen med automatik. Med i paketet finns också styrda lås på containers och bodar vilket gör att vi kan kontrollera in- och utpassering.
Det här projektet är enormt, men i slutändan kommer vi förmodligen att ställa oss frågan : – Hur klarade vi oss förut?
Den nyutvecklade controllern är så finurlig att den även kan fungera som ett komplett larmsystem för t.ex. mudderverket. Den kan hålla koll på och berätta för oss om t.ex. vatteninträngning, strömbortfall o.s.v.
Så 2019 kommer att bli året då STDG blev en del av Skynet….. :-), för er som gillar film. Systemet kommer att kommunicera med i första hand via telefonen. Så alla involverade i projekten kan vara delaktiga i materialhanteringen.
I dagarna drar igång nästa etapp på kaj 1 i Nynäshamn på uppdrag av Stockholms hamnar. Projektet är uppdelat på en del i vår där vi skall bättra på erosionsskyddet med gabioner. I höst skall vi genomföra extra skyddsåtgärder närmare rampen med ny spont och mer gabioner. Allt syftar till att vidmakthålla hög säkerhet för Gotlandstrafiken. Alla delar i jobbet skall utföras så att inte trafiken störs.
Vi provar ett system med färdigpackade gabioner som höjer säkerheten vid både hanteringen på land och framför allt vid placeringen på botten som styrs av dykare. Arbetet utförs från vårt mudderverk kompletterat med dykeri. Som avslutning så klarramar vi hamnen för att kunna säkerställa rätt djup för färjorna.
På uppdrag av Grytnäs gräv har vårt grävmudderverk fått komma riktigt nära ”hemmahamnen” i Mora. Vi utför schakt inför läggning av en sjöledning i sjön Runn, söder om Falun. Vi kommer närmast från Oskarshamn och transporten av mudderverket har gått med lastbil. Möjligheterna som en mobil enhet ger är fantastiska. Kombinationen av erfarna maskinister och elektroniskt grävstöd gör att vi kan åta ta oss komplexa jobb (rörgrav, miljö, sug) med hög tillförlitlighet och kvalitet.
Köpings hamn bygger ett nytt hamnmagasin på 6400 m2. STDG Infra är i full gång med jobbet som inledningsvis innehåller mycket grundläggning för att magasinet skall ha en solid grund att stå på. Grundläggning är spännande då det alltid finns en liten osäkerhetsfaktor, även om underlagen är väl genomarbetade, om vad som dyker upp i underjorden. Så en noggrann bedömning av den inledande pålningen görs för att säkerställa magasinets beständighet över tid. Så för en tid framöver kommer det vara mycket fokus nedåt för att så småningom börja uppåt. Det är ett stort hus och många olika yrkesgrupper kommer att vara verksamma under byggnationen.
Västerås stad rustar. Mälardalen är fortsatt i kraftig expansion med Västerås hamn som en viktig punkt för effektiva transporter in i landet. I det stora arbetet har turen nu kommit till oljekajen i Västerås. Där har vi fått förtroendet att hålla i spakarna och vår Infra avdelning har startat jobbet med allt vad det innebär att komma igång på en ny arbetsplats. Det är bråda dagar att komma i ordning, samtidigt som de inledande jobben rullar. För att utrycka det milt: -Många bollar i luften….
Jobbet innehåller flera aspekter som vi tar som hjärtefrågor. Vi arbetar i direkt närhet till mälardalens färskvattenmagasin, Mälaren. Det ställer stora krav på våra förberedelser och beredskap inför händelser som kan påverka den omgivande miljön. Ett stort engagemang från vår sida och ett nära samarbete med beställaren borgar för en hög säkerhet rörande vattenmiljön.
I sitt ständiga utvecklings- och förbättringsarbete har nu Stockholms hamnar gett oss uppdraget att byta ut och renovera ett antal pollare på Stadsgårdskajen i anslutning till Vikingterminalen. Många gånger ses nog pollaren som ett naturligt inslag i bilden av en hamn. Ibland kan de kanske upplevas som ett hinder vid en sen promenad hem från ett nöjesetablissemang. Verkligheten är att pollaren är en helt central del av säkerheten för passagerare och besättning samt personal i land. Pollarna är riktiga slitvargar och att ens försöka gissa sig till hur många ton en enskild pollare fått stå ut med under sin livslängd är omöjligt. Därmed är processen att vidmakthålla pollarnas status ett mycket viktigt jobb.
STDG har med åren utvecklat en kompetens som gör att pollarna kan bytas ut, nybyggas och renoveras med precision. Det innefattar komplicerade anslutningar av armering i befintlig kaj och grundläggning genom olika delar av de äldre kajkonstruktionerna. Jobbet utförs av yrkesarbetare med mångårig erfarenhet och känsla för de speciella omständigheter som råder vid renovering. (Framför allt att anpassa tänkt plan till verkligheten.) Arbetet sker mycket nära Stockholms Hamnar då arbetet kräver ständig kommunikation vart efter att projektet fortskrider. Även i detta projekt sker arbetet under full normal drift av hamnen.
På Stockholms hamns uppdrag uppför vi en ny spontkaj, reparationer, erosionsskydd och markarbeten i Kapellskärs hamn. I projektet kommer företagets alla grenar att vara inblandade samt flera av våra specialiserade ue. Jobbet, i likhet med många hamnjobb, kräver samordning med trafiken som kommer att pågå runt omkring arbetsplatsen. Både fartygs- och biltrafik ställer stora krav på arbetsplatsens utformning. Vi har på annan plats presenterat vårt nytillskott i form av en Volvo hjullastare. Denna blir en nyckelspelare när vi skall snabbt ställa om för att anpassa arbetsplatsen
.
Våra dykare har monterat sättare (Tätningar som möjliggör att utrymmet inne i kraftstationen kan torrläggas.) på uppströmssidan av Höljes kraftverk. Jobbet gick efter plan med en sättare per dyk. Den tillstötande faktorn vid kraftverket är djupet, 40 m. Det innebär att vi ökade på dyklaget, tryckkammare på plats och syrgas i förebyggande syfte. Dykningen genomfördes från vår dykvagn som är rustad för dessa djup.
Inför dykningen användes ROV (Fjärrstyrd miniubåt med kamera, sonar och griklo.) för att besiktiga arbetsförhållandena. ROV fanns sedan tillgänglig under jobbet som stöd. ROV operatörens arbete gör att många osäkerhetsfaktorer kan tas bort och göra riskanalysen betydligt bättre.
Sammantaget kan sägas att förutom dykarnas kompetens så är detta jobb ett kvitto på att goda samarbeten är en vinnare. Utan en engagerad och säkerhetsmedveten beställare, vilket vi i det här fallet i högsta grad har, och utan våra fantastiska samarbetspartners, kran och leverantör av dykmateriel, går det inte att genomföra ett sånt här jobb. Så tack vare alla inblandade på plats gick jobbet att genomföra på ett säkert och effektivt sätt.
Vi blev kontaktade av en pilot som satt ner sitt sjöflygplan lite hårdhänt i en sjö i Jämtland. Allt hade gått bra, efter omständigheterna, för de ombordvarande. Dock låg ju flygplanet nu på sjöbotten och där kom vi in. Piloten försåg oss med ett jättebra bakgrundmaterial inklusive video från platsen och ritningsunderlag för att kunna planera lyftet. Planet är av modell Seabee och målsättningen är att det efter omplåstring skall flyga igen. Detta krävde en genomtänkt plan för att bärningen inte skulle addera till de skador planet fått vid den hårda landningen. Efter några hektiska dagar där Jon fick använda all sin finurlighet för att få upp alla resurser (ponton, dykeri, kranar, båt osv.) på plats, så var det dags. Dyklaget, under ledning av dykarbetsledare Jonas, samman alla komponenter till en kompakt bärgningsponton. Här måste vi framhålla de kompetenta kranoperatörerna (Från Jämtlands mobilkranar, Thorildsson och Stockholm lyft och transport) som verkligen fick bekänna färg i samband med etableringen av materielen och själva bärgningen.
Planet låg upp och ner på botten och det första dyklaget gjorde var att vända det. Här var det väsentligt att dörrar, propeller, vingar och andra utstickande delar skyddades så gott det gick för att minska risken för tillkommande skador. Väl rättvänt på botten kopplades planet i dess starkaste punkter, planerat efter ritningar och flygteknikers råd, och sedan lyftes planet upp till ytan. Därefter bogserades pontonen in till land där en mobilkran tog över. När dagen väl var till ända stod planet, lite tilltufsat, på land och de första indikationerna pekar på att det skall vara på väg upp i luften igen, efter reparation.
Så sammantaget ett kul och annorlunda jobb där samarbete och logistik funkade jättebra.
På uppdrag av Envisan så jobbar vårt grävmudderverk i Oskarshamn. Det handlar om en miljömuddring där förorenat sediment tas bort från hamnen. Vår smidiga enhet har fått förtroendet att göra en insats längst inne i hamnen. Utmaningen, förutom att hålla slamningen till ett minimum, är att muddringen sker helt centralt i Oskarshamn med allt det medför i form av båtar och sommarlediga människor. Det kräver stor fingertoppskänsla hos våra maskinister och skeppare. Sedimentet läggs i en tät pråm som sedan fraktas till Ensvisans mottagningsanläggning för efterbehandling. Processen innebär att mycket lite av sedimentet exponeras.
Vi hjälper NCC och Fortum i samband med byggnation av ett nytt utskov i Långströmmen. Dagen innehöll sprängning av skut i den nya vattenvägen.
Härligt väder och en stor smäll – och det här har vi mage att ta betalt för 🙂
Det som oftast nämns i våra noteringar är de större och mer stationära projekten. Parallellt har vi kontinuerligt våra ”Attackjobb”. I dessa projekt sätts våra anläggningsdykares kreativa förmåga verkligen på prov. Många gånger går uppdraget ut på att ta reda på vad som hänt eller hur det ser ut och sedan i samråd med beställaren enas om en lösning. Ibland är bristen på information den största utmaningen och den enskilt viktigaste säkerhetsaspekten vi måste ta hänsyn till.
Bland Attackjobben så sticker vattenkraftverken ut. Det är en i många avseende riskabel miljö och kräver noggrann samordning. Förutom noggrann planering och erfarenhet har vi på senare år kunnat få hjälp av en ROV. Roven kan ge en bild av vad vi har att vänta oss och därmed kunna förutse risker. Dessutom kan Roven utföra enklare arbeten. Kombinationen av modern teknik och erfarna yrkesmän är oslagbar i den här miljön som kan innehåll sug, vattenrörelser, höga höjder och besvärlig access till vattnet.
Attacken har vanligtvis med sig vårt stora dyksläp. Det är en 3,5 tons släpvagn som är rustad för två anläggningsdykare. Med ombytesmöjligheter och värme är det enorm hjälp för att bibehålla den operativa tiden vid t.ex. kall väderlek. Vagnen skapar förutsättningar för snabb mobilisering och en hög säkerhetsnivå. Vagnen, liksom Roven, har inspelningsmöjligheter av video. I vagnen kan också kommunikationen mellan ytan och dykaren spelas in, för full spårbarhet.
Så Attackprojekten är en ständigt pågående utmaning där få dagar upprepas innehållsmässigt.
Från hösten -17 har vi varit engagerade i Nynäshamn med sugmuddring av raffinaderiets laguner. Vi jobbar med ett slutet system som startar med en långrävare på en stödbensponton. Grävaren håller i en hydraulisk slurrypump som dras som en släde över botten. Det innebär att slamningen hålls till ett minimum i samband med muddringen. Slammet leds sedan genom ett rörsystem via en flockningsstation in i geobags. Säckarna, placerade i en ”tät” bassäng, avvattnar sedimentet och vattnet leds sedan tillbaka till havet via reningsverket. Säckarna koncentrerar sedimentet vilket gör att volymen som skall efterbehandlas minskar avsevärt.
Projektet, som drivs som ett samarbete, med Nynäs raffinaderi innehåller många tekniska utmaningar men är ett mycket spännande projekt då fokus ligger på positivt miljöarbete. Metoden, att i ett slutet system hantera de blöta massorna, gör att även arbetsmiljön påverkas positiv. Exponeringen av massorna hålls på ett minimum för omgivningen.
Som tidigare nämnt bygger vi, under NRC ledning, ett översvämningsskydd åt Arvika kommun. Vi har sysselsatt våra maskin och dykresurser under projektets inledning i samband med grundläggning och spont. Sedan tog Infraavdelningen över och nu är det dags att visa några bilder från deras insats. De är i full färd med att färdigställa den första halvan av dammen och tanken är att sedan efter grundläggning gå vidare med den andra sidan på samma sätt. Den samlade kraften hos våra timmermän, armerare och betongare gör att det växer snabbt vecka för vecka.
Som noterat tidigare så har vi åt Stockholms hamnar genomfört en renovering av kajen Söder Mälarstrand. Vi började borta vid Sjömansskolans fartyg Polfors och har sedan arbetat oss mot slussen. I slutet av maj gjöt vi det sista ishylsorna kring träpålarnas överdel mot betongen.
När vi tittade på jobbet så framstod alla fartyg som skulle behöva flyttas och de konsekvenser det skulle innebära för de boende som en av de största stötestenarna. Vi valde att prova att göra det med alla fartyg kvar på plats (några fick fendra ut sig från kajen, men fick i övrigt bli kvar på plats) och tack vare alla fantastiska människor som bor på Söder har det gått bra. Så vi har, med de boendes hjälp, kunnat genomföra projektet med minimal påverkan av vardagen på plats. Kontakten med folket vid Söder Mälarstrand har varit mycket positiv med stor förståelse för vårt uppdrag.
Så sammanfattningsvis ett stort tack till alla som påverkats av oss – ni har gjort projektet möjligt.
På uppdrag av Stockholms hamnar har utfört en helrenovering av pontonen som utgör landgång och tilläggskaj vid Gröna Lund på Djurgården. Jobbet har omfattat betongrenovering och montage av nytt smide. Vi har även svarat för att återförtöja pontonen vid sitt läge.
Jobbet har innehållit många utmanande moment, inte minst att hålla tidsplanen så att besökarna till Djurgårdens aktiviteter skulle kunna komma iland på ett säkert sätt när säsongen drog igång. Flera av åtgärderna har varit kopplade till personsäkerhet då mängden besökare är stor.
Under projektet har vår Infra grupp arbetat med pontonen och Dykarna stöttat vid förtöjningen på Djurgården.
Det har varit ett kul projekt med mycket kontakt med allmänheten.
På uppdrag av Norrköpingshamn utför vi sugmuddring av farleder och inseglingsrännor in till kajer och hamnar. Under åren har sediment från älv och strömmar byggts på och gjort farleden in till Norrköping grundare och grundare.
Vi har byggt ihop ett ledningsnät på nästan 1 mil för att transportera massorna från botten upp till deponi området. Iom denna lösning undviker vi 100tals tunga transporter av muddermassor på land och väg.
Uppdraget är en underhållsmuddring och var ursprungligen på 250.000 m3 botten sediment.
På uppdrag av StockholmsHamnar AB bygger vi ett nytt färjeläge för turbåtar i Stockholms innerstad. Nedsänkning och breddning av befintlig kaj .
I projektet ingår att vattenbila befintligkaj samt grundlägga en ny RD vägg med bakföranrkingar in under markplan. Leverera en ny betongbrygga med tillhörande smide samt återgjuta och färdiställa marken igen.
Projektet ska ske under drift av både kan och bilvägar , mitt i centrala Stockholm vid fotografiska museet. Vi ansvarar för TA planer och koorddinerar allt arbete på plats.
Vi har fått förtroendet att bygga ytterligare ett antal järnvägsbroar från grunden, i detta projekt ingår även arbeten runtomkring med andra delar av betongkonstruktioerna.
Totalt omfattar det ca 500m3 betong och ca 100 ton armering som ska in i broarna.
Vi har fått den stora äran att delta i projektet med den nya översvämningsdammen i Arvika. Som ett unikt projekt i Sverige byggs en ny damm för att kunna reglera vatteflödet genom en sjö.
Arbetet är otroligt omfattande och vårt engamgemang är på topp, vi har stora delar av vår maskinpark på plats och snart hela vår Infra stryka. Detta är ett mångårigt projekt och vi ser med spänning fram emot varje ny etapp.
Just nu är dom första stora betong konstruktionerna under uppbyggnad och vi gjuter mer eller mindre varje vecka.
Nya pollare måste byggas för att hjälpa till att hålla fast Birka vid centrala Stockholm/Slussen. Dessa måste grundläggas ner till berg och förankras in i befintlig konstruktion . Nya krönbalkar ska gjutas efter att de slitna vattenbilas bort.Det är trångt och svårt att komma fram, samtidigt som pågående fartygstrafik ständigt trafikerar kajerna. Precis som vi vill ha det. Våra grymma killar på Infra sektionen gör ett grymt jobb.
Efter att byggnationen av Nya Värta hamnen mitt i centrala Stockholm avslutades för ett år sedan,. Ett arbete som vi var mycket delaktiga i, så behövde man komplettera konstruktionen med ytterligare fendrar för att skydda färjetrafiken. Vi har fått i uppdrag att montera buldskydd för att skydda den delen av färjan som kanppt syns, nämligne spettsen längst fram, skydden väger flera ton och monteras delvis under men även över vatten.
När StockholmsHamnar ska bygga sin nya container hamn i Norvik utanför Stockholm hjälper vi till med förberedelerna , vi gjuter upp hyllor för den nya grundläggningen längs efter den nya kaj sträckningen.
Som del i ett stort projekt åt StockholmsHamn bygger vi bla:
Nya fender lägen
Nya Erosionsskydd
Nya pollare
Nya fundament
Nya Dykdalber
Nya kajytor
I vårt åtagande ingår allt ifrån grundläggning av stora 450mm´s pålar som borras i berg till minsta expander. Allt detta under pågående fartygstafik
Gotlandsrampen i Nynäshamn behöver uppdateras och förstärkas, vi bygger ny grundläggning och gjuter nya fundament samt förstärker brobanan under den bef kajen. Allt detta under pågående fartygstrafik
Vi assisterar PEAB med att skära ner gamal spont för det förra färjelägret inne i Huddik, Planerna är att bygga nya kajer runt om hela centrala hamn bassängen .
Vi bygger ett nytt upplag för sättare uppströms utskoven vid Limas kraftstation.
I arbetet ingår lyft, stål, gjutning och sen montering av de nya sättarna.
Byggnation av nytt vattenstöd för bro i Uppsala. Beställare PEAB
På uppdrag av Fortum monterar vi en Pegelbrunn som mäter vattennivån i dammen.
I projektet ingår bla. rensning av botten, bergdubbar, uv gjutning av fundament, berginjektering och sen fyll med ca 1500m3 bergkross kring brunnen.
Vi hjälper Skanska att grundlägga en kassun byggd med RD pålar. Vi spolar och rengör RD väggen, assisterar med armering och gjutning.
Vår nya ROV sektion inom STG åtar sig inspektioner och projekt runt om i Sverige. NYHET för iår är att vi kan possitionera föremål på botten med vår ROV
En ROV är en undervattens farkost som kan filma, scanna och utföra enklare uppdrag undervattnet.
En ROV är i många fall bättre en dykare, tveka inte att höra av er om ni har frågor.
På uppdrag av tradikverket gräver vi bort och river delar en den bef prien inne i färjelägret. När piren är avkortat spontar vi en ny vägg och gjuter en krönbalk.
Vi utför kajrenovering i uppdrag åt StockholmsHamn efter hela Södermälarstrands kajline. Vi ska i projektet montera ca 700 isskydd samt renovera och laga skadade delar av kajen.
Vi utför underhållsmuddring av farleden i Norrköping åt Norrköpings Hamn AB
Totalt är det ca 500.000 kubimeter som ska muddras upp. Vi sugmuddrar upp material och pumpar det ca 3 km upp till deponin.
Vi använder vårt sugmudderverk som har en kapacitet på ca 500m3/timmen vid full drift.
På Uppdrag av Leksands kommun bärgar vi och sanerar efter ca 40 st dumpade oljetunnor i dalälven i centrala Leksand.
Tunnorna var i sånt dåligt skicka att vi var tvugna att stänga in dom i täta kärl innan de kunder lyftas till ytan.
På uppdrag av Skanska monterar vi och bakgjuter rostfria plåtar i skavlpzon på Hammarforserns Kraftverk i Jämtland.
På uppdrag av Fortum river vi gamla isgrinadar i Edsforsens kraftverk. Efter rivningen monterar vi nya infästningsdetaljer och efter det de nya grindelementen framför två intag.
På uppdrag av Segermo och i anslutning till rodenll fontänen så bygger vi en vägport och förbereder denne för lansering
PÅ uppdrag av segermo bygger vårt Dotterbolag STG Infra en rodell mitt i centrala Karlstad, Rondellen har även en funtkion som fontän och består av flera olika pumpnivåer och vattenspeglar.
På uppdrag av Fortum får vi förnyat förtroende att byta eklister på ytterligare två av deras sugrörs mynningar.
Vi mannar för detta jobb upp med dubbla dyklag som går 7 skift dygnet runt.
Uppdraget är avslutat och med mycket gott resultat
Reparation och förstärkning av dammkropp i Stjärnfors kraftstation åt Fortum
På uppdrag av Gävle Hamn bygger vår Infra enhet ett vågbord åt Gävle Hamn för att kunna väga lastbilar och gods.
Som en akut åtgärd så extraviktar vi och säkrar upp en Sjöledning åt Nodava i Siljan
Vi monterar Nålsättare och ett anfång på Eldforsens kraftstation åt Fortum
Vår Infra sektion hjälper Segermo med att bygga en vägbro och Rondell mitt i centrala Karlstad. Rodellen är speciell då den även ska verka som en stor fontän
Vi har fått i uppdrag av Gävle Hamn att bygga en ny kaj på 100 meter framför deras befitliga anäggning. I uppdraget ingår Rivning av bef kaj, pålning, spontning, gjutning av ny krönbalk och sanering av mark.
Vi har byggt klart hela kajen med mycket gott resultat , nu återstår bara asfaltering och lite VA!
Jobbet ska vara klart och besiktat under våren 2017
Vi har på uppdrag av Stocholms Hamnar fått förtroendet att bygga två nya stormpollarfudament samt förstärka och säkra upp totalt 500 meter kaj i Frihamnen och Msthamnen.
I Projektet ingår grundläggning och borrning av pålar ner till 40 meter och vidare dubbning i berg, gjutning fundament, ankar plattor, dragsag, undergjutning, kulvert arbeten, byte pollare mm mm .
På uppdrag av Stora Enso inspekterar, reparerar och justerar två utloppstuber. Tuberna är 1000mm i diameter och sträcker sig över 3 km ut i havet.
Som en del i vårt Ramavtal med Fortum och Bilfinger arbetar vi på nedströmssidan av Hummelforsens kraftverk. För att ta sig ner i vattnet måste vi firas ner genom en schakt på 20 meter innan vi når vattnet, därefter är det ytterligare 10 meter ner till botten där vi ska utföra arbetet.
Vi hjälper PEAB att installera en pumpstation och ansluta nya och bef rörledningar.
Vi monterar bågsättare i Kvarnsvedens kraftstation utanför Borlänge.
Första ska sättarklackarna rensas från bråte och några av de redan monterade sättarna lyftas bort
Vår nya avdelning inom STG koncernen STG Infra bygger en tågbro från grunden på uppdrag åt Segermo. Bron ligger i Kilafors utanför Bollnäs och vi ansvara för alla arbeten från bottanplatta fram till lanseringen.
Vi gjuter ett nytt erosionsskydd på botten av frihamns bassängen åt Stockholms Hamn. Totalt 1750m2 stor platta och totalt kommer vi gjuta över 1000m3 betong.
Vi jobbar 7 dagars skift fram till den första Maj 2016.
Vi renoverar skibordet och energiomvandlare samt stötbotten nedströms kraftverket i Pengfosen.
Ca 10 skador som ska formsättas och gjutas igen samt 2 stora urspolningar i berger som ska dubbas och gjutas igen.
Här samlar vi lite bilder från Verkstan och fältet
Vi hjälper Aarsleef med att bygga klart deras RORO ramper i Värta hamnen , Stockholm.
Vi jobbar med två dykgäng 7 dagar i veckan, totalt 12 dykare roterar på detta projket!
Vi byter ekstockarna som fungerar som tätningslister vid Svarthålsforsens kraftstation i Svarthålsforsens kraftstation.
Vi river de befitnliga slitna stockarna och ersätter med nya ekstockar.
I projketet borrar vi nya bultar ca 80 st, och byter ut totalt ca 50 löpmeter stock.
Vi muddrar sand och tång samt utför lite diverse projekt åt Trelleborgs kommun i bla , Smygehuks , Gislövs och Skåres hamnar.
Vi inspekterar och hjälper till att ta fram underlag för kommande byggnation av avställnings anordning.
Vi renoverar och servar luftare inne på Nymöllas pappersbruk. Bottenluftare och ytluftare ska bytas och ställas iordning, bilder kommer
Vi pålar och bygger en ny brygga vid Steningeslott
Vi spolar fram och bärgar en trätub åt Mora kommun som börjat släppa från sina fundament i botten. Tuben riskerade att flyta upp och hamna precis under ytan vilket skulle utgöra en fara för båttrafiken och badande i området
Vi inspekterar upptagningsslip i sammarbete med EQC och Trafikverket .
Vi monterar balkar för att stödja upp en lutande vingmur vid Forrse kraftverk. Vi kärnborrar och injekterar dubb för att hålla den på plats!
Jon, Calle, Micke och Janne har gått en utbildning för att köra vår nya höglyftare som kommer serva våra byggen runt om i Sverige. Vår Merlo har fått kämpa hårt de senaste åren och kan se fram emot en liten lugnare tillvaro.
Vi kan nu lyfta upp till 6 ton och har även en vinch för att enklare kunna serva våra dykare under vattnet.
Grattis till godkänd utbildning.
Vi inspekterar och filmar sugrörs mynningen på Munkfors kraftstation,
Vi rycker ut akut ihop med räddningstjänsten för att reparera en läckande tryckavlopssledning under isen mellan Rättvik och Vikarbyn.
Det var svårt att komma nära nog för att kunna dyka och laga läckan men efter mycket bärande kom vi äntligen i vattnet
Vi möjliggör inspektion av omloppstunnel 2 vid Trängslets kraftstation i sammarbetet med Fortum. Vi ansvarar för vatten arbeterna och även en del maskin utrustning samt rengöring av falsar mm inför kommande inspektion
Vi demonterar de bågsättare vi tidigare monterat uppströms Kvarnsvedens kraftstation på uppdrag av Fortum
Vi hjälper till att montera ställning och sättare nedström och inne i Krakerudskraftstation i Värmland på uppdrag av Fortum
Vi hjälper till att bärja 2 traktorer ur Orsa sjön efter att dessa gått igenom isen i vintras.
Vi grundlägger och monterar siltgardiner åt Veidekke vid deras bro i Skutskär.
Vi hjälper PEAB i Stornorrfors Umeå att lägga ut erosionsskydd och mammutschakta
Vi gjuter på frontmurar i uppdrag av Svevia
Vi gjuter bro fundament åt NCC i Örebro
Vi monterar bågsättare vid Skedvis kraftverk
Vi hjälper Dipart med spontreparationer och gjuter en 100meter lång krönbalk
Vi bygger och monterar nya falsar vid utskoven på Åtorps kraftstation åt Fortum
Vi bakåtförankrar och gjuter på en vingmur vid Lottefors kraftverk åt Fortum.
Vi gjuter på och förstärker frontmurar på Trudöbron åt NCC i Piteå.
Assistans vid husbygge ö i Malung
Vi inspekterar broar på uppdrag av Sweco i Dalarnas län. Dessa rapporteras in i BatMan enl Trafikverkets föreskrifter.
Vi monterar en spontvägg för sugrörs mynningen vid Forshults kraftverk i uppdrag åt Fortum
Vi reparerar spontkaj i Umeå Hamn efter en skada från fartyg.
Vi monterar en pegelbrunn
Montering av pegelbrunn i Blybergs kraftverk
Vi monterar spont nedströms sugrören vid Lottefors kraftverk
Vi monterar bågsättare framför Fortums kraftstation i Kvarnsveden
Vi hjälper Fortum ställa av sin anläggning i Blyberg
Broreparation av gång & cykelbro i centrala Umeå
Vi fogar om den befintliga stenläggningen på stöden , reparerar sprickor i botten fundamenten och injekterar sprickor.
Vi fyller på erosionsskydd av sprängsten runt stöden och att förhindra ytterligare er
Assistans vid bananborrning av utloppsrör i Ljungan.
Inspektion och kontroll Lima kraftverk
Vi monterar en Rostfri ram och sil med tillhörande geijdrar.
Pluggning av intag i Lillforsens kraftstation i Avesta åt Fortum
Akut utryckning upp till Forse kraftverk i Sveg på uppdrag åt Fortum.
Vi byter Wire och kontrollerar luckor vid Hansjö kraftverk
Vi inspekterar intags tunnlar åt Fortum vid Höljes kraftstation
Vi borrar nya räl och stänger av Gävundas kraftstation i uppdrag åt Fortum.
Inspektion av Gullspångs kraftverk
Vi hjälper NCC med deras Siltgardin på projekt Tollare i Stockholm
Vi sonderar efter berg i uppdrag av SH bygg på kaj 3 i frihamnen.
Vi hjälper Trelleborgskommun via vårt ramavtal och muddrar 5 hamnar i södra Sverige, bla Smygehuks hamn.
Vi ska hjälpa UMEVA att lokalisera och mäta in två utloppsledningar i Umeå älven och havet.
Vi hjälper Veidekke med grundläggningen på 4 brostöd i vattnet.
I projektet ingår losshållning av berg, mammut schaktning, och montering kassun och gjutningar.
Vi har blivit kontrakterade av Veidekke vid Forsse kraftverk utanför Sollefteå för att montera balkar och förstärka upp ett av utskoven inom deras renoveringsprojekt.
I projektet ingår det att bulta fast en balk längs ena vingmuren samt förstärka upp när
Vi har blivit kontrakterade av Piteå Hamn för att reparera en av deras spont-kasuner under Oljekajen. I projektet ingår:
Vattenbilning av befintlig krönbalk
Kränborrning av dubb
Reparation spont
Pågjutning av spont och sänkning av krönbalk
Gjutning av ro
Rensning av intag vid Trängslets kraftstation.
Projektet består av att muddra uppströms intag för att få ner sättare för kommande inspektioner.
Lite bilder från verkstan och diverse projekt
Vi grundlägger fundamentet för nya pumpstationen i Malung. Vi sköter urschaktningen av sponten med vår långgrävare, vi gräver även schakten och viktar samt sänker ledningarna.
Vi reparerar fendrar och spont i uppdrag åt SH – Bygg i Stockholm.
Vi hjälper NCC i Umeå att formsätta krönbalk vid nya kajen mitt i Umeå centrum
Vi inspekterar dammen i uppdrag av Skanska, besvärliga förhållanden, djupt, långt och stora ytor.
Vi hjälper Fortum med diverse arbeten på Tängers kraftverk.
Borrar pegelrör, monterar ventiler mm.
Vi har borrat nya räl för bågsättare i Skedvi kraftstation. Därefter monterades sättarna och demonterades efter maskin inspektionen.
I detta projekt fördjupar vi den befintliga krönbalken på kaj 3 . Detta för att skydda sponten under krönbalken från vatten och is. Vi gjuter på ett lager av betong som är 300mm tjockt ner till ca 1.6 meter under vattenytan. Skyddet armeras och förtagning
Vi ska fördjupa hamnarna i Gränna och på Visingsö.
I projektet ingår sugmuddring av ca 1000m3 förorenade massor, samt schakt av ytterligare 3000m3.
Därefter ska vi spränga och gräva bort ca 3000m3 berg från området, samt riva en gammal dykdalb och planera
Kapning av Träspontvägg
Besiktning av hela dammen
Introduktion av projekt i Värtahamnen
Montering Sugrörslucka,
Demontering av isgrind,
Rensning av isgrindar
Montering av nålsättare, torrläggning av sugrör
Rivning och bärgning av sjunken brygga i Stockholms skärgård.
Vi lägger ut ett 3 tons ankare och spänner ut rostfria wirar för att säkra en läns uppströms intagen.
På uppdrag av Fortum besiktar vi stora delar av Blåsjönskraftverk.
Här använder vi oss av ROV för att nå delar av anläggningen som inte dykare kommer åt.
Vi provar en helt ny utrustning för att kunna mäta in anläggningar under vattnet. mer info och bilder kommer.
Vi byter ut tätningslister på sugrörs mynningen på Lanforsens kraftverk . Krävande jobb då de intill liggande turbinerna måste gå och hållas i drift.
170 meter krönbalk på Birka Terminalen måste repareras akut.
Vi vattenbilar första bort den dåliga betongen , förbättrar armeringen och återgjuter.
Allt detta görs under normal drift så vi anpassar oss runt Birkas tider och önskemål.
Stor vikt och tid l
Rengöring av bågsättar läge samt montering nya räl för bågsättare i Skedvi kraftverk
Rengöring av bågsättar läge samt montering nya räl för bågsättare i Skedvi kraftverk
Vi ska anlägga ett nytt bågsättarläge uppströms intagen på Väsa kraftstation.
Inför byte av turbin och luckor så behöver Fortum kunna stänga av vatten vägarna uppströms intagen och iom att det inte finns några anordningar för detta tidigare så måste det
Montering ny ledarm samt vissa betong reparationer
Vi fördjupar seglingdjupet i Sigtuna hamn.
Det speciella med detta projekt är massorna som måste lytas direkt upp på flak och köras på deponi. Det är en mycket teknisk muddring och stor hansyn måste tas till de inkringliggande konstruktionerna . I detta
Vi är med och bygger en 110 meter lång kaj utanför magasin 9 på Kaj 3, Frihamnen ,Stockholm.
I projektet ingår muddring av förorenade massor, spont arbeten, muddring för farled, sprängning, samt gjutning av en 110 meter ny krönbalk.
Vi reparerar 40 pelare som håller upp kajen mellan Briak termianlen och Fotografiska Museet.
Pelarna är 1300mm i diameter och efter pågjutningen blir det nya måttet 1600. vi har special byggt formarna för detta projekt.
I projektet ingår även arbete med
Beskrivning kommer
Vi byter sugrörslucka och river gamla delar av sugrörs konstruktionen.
I projektet ingår även besiktning av uppströmssidan kraftstationen, även innanför isgrindarna.
Status besiktning
Avställning av kraftstation
Kaj byggnation Kaj 3. Nybyggnation av 80 meter spontkaj
Fördjupning av krönbalk 130 meter
Muddring och dykeri Stornorrforsens kraftverk
Status besiktning av ca 150 broar
damsäkerhetshöjande åtgärder, pågjutningar och Vattenbilning.
Gjutning av isskydd på pelare under oljekajen
Vi rengör och monterar sättare vid Trängslets kraftstation. Speciellt jobb då det är 40 meter ner till vatenytan och ytterligare 18 meter ner till sättarläget.
tätning luckor mm
I uppdrag åt Umeå hamn i samarbete med Ramböll utför vi statusbesiktningar på hela Umeå hamns kajanläggning. Vi tar borrprover, tjockleksmäter stål och kartlägger skador.
Vi grundlägger 3 stöd för en ny bro över Lögde älv i Nordmaling
I samarbete med Frigeo AB frysmuddrar vi förorenade massor åt Stockholms Hamnar
Vi muddrar, formsätter, armerar och spontar runt stöd 5 för att göra den sista pågjutningen för det här projektet. Totalt spontas ca 264m2 runt varje stöd.
Vi muddrar och spränger i läget för en ny kaj.
Vi muddrar till ramfritt djup framför den nya kajen i Frihamnen
Vi frysmuddrar och grävmuddrar Hälleviks hamn.
Vi hjälper fortum med sitt arbete vid Lima Kraftstation
På uppdrag av Umeå Hamn kommer vi besikta deras hamn anläggningar för att lägga grund till framtida underhållsprogram.
Arbetet är uppdelat i två etapper. Den första ska göras 2011 och den andra under 2012.
bilder och info kommer
Vi ska pågjuta och förstärka 2 frontmurar och ett mittenstöd i Enviken utanför Falun.
För projektet krävs grävning och vattenbilning.
Vi hjälper NCC och Borlänge Energi att serva dom med pontoner och bogserbåt när dom drar gasledningar under broar i Dalälven.
Vi besiktar och dokumenterar SCA råvatten utlopp i Umeå, vi änvänder oss av vårat nya filmsysstem hämtat från ROV tekniken.
Vi rengör och inspekterar högreservoar i Umeå åt UMEVA. Filmning och rengöring.
Vi bärgar en sjunken båt ur Siljan och transporterar den till verkstad.
Pågjutning av frontmurar och vingmurar på vägbron i Harnäs.
Vi är klara med den nya bågsättartröskeln uppströms utskov 1 och inleder nu arbetet med förstärkningar på lamelldammen. Jobbet beräknas vara klart till Jul.
Vi bygger en ny pegelbrunn åt Fortum, uppströms deras kraftverk i Åsen.
Vi använder oss av våran djupgrävare med ett grävdjup på 16 meter för att komma ner i slänten och planera till botten för kassun. Till hjälp har vi grävsysstemet i maskin för att ve
Vi har blivit kontrakterade att bygga en kassun runt en berghäll längst ute i Högakustens skärgård.
Inne i kassunen kommer sedan stenhuggare att såga ut en trappa som enl. beräkningarna kommer resa sig med ett trappsteg för varje generation tack vare den
På uppdrag av PEAB och Umeå Kommun lägger vi en ny utloppsledning från Hörnefors reningsverk utanför UMEÅ. Det gamla utloppet mynnade ut på bara några meters djup och inne i en havsvik. Det nya utloppet bli på tio meters vattendjup och ledningen, på 500 m
Vi viktar och sänker en 1.2 mils vattenledning mellan Umeå och Holmön.
Arbetet går tungt pga den hård sjön men vi kämpar på.
Vi monterar nålsättare och tätar dessa åt NCC vid Hummelforsens kraftverk
På uppdrag av PEAB och Trafikverket förstärker vi tre stycken vattenstöd på Islingbybron i Dalälven.
Platsen är mycket speciell och krävande att arbeta på då percis vid bron smalnar älven av och bildar en flaskhals, för att ytterligare försvåra arbetet så
Vår nya bogserbåt/isbrytare Grimmen.
Info kommer inom kort
Under byggtiden anlades två stycken extra utskov för en framtida station. Planen lades på is och grindarna blockades med två lager 2″ virke. Efter ca 30 år började virket läcka och ett lager valsad plåt lades på som extra skydd.
Nu 2011 kom beslutet att d
Nya bågsättarstödet framför utskov 1 är gjuten och klar. Nu återstår att flytta sättarna framför utskov 3 till utskov 2 och täta dessa.
Sedan byter arbetet fas och vi börjar fokusera på lamelldammen, där ska vi vattenbila, injektera, kärnborra och monter
Vi förstärker jorddammen vid Spjutmos kraftstation norr om Mora.
För att nå ändå ut till dammfoten så behöver vi en kran som kan lyfta 2 ton på 50 meters utligg. Som vanligt så är det Mora Mobillyft som hjälper till.
Vi lägger, i uppdrag av PEAB en ny vattenförsörjning ut till Holmön i Umeå.
Det är 1,2mils vattenledning som skall läggas. Sedan tillkommer allt arbete på land.
För detta projekt var vi tvungna att använda oss av vårt mindre mudderverk då inget annat ku
SSAB i Borlänge behöver en ny kylslinga vid sitt bruk och därmed också ett nytt utlopp i älven. Vårt uppdrag är att med hjälp av vårt mobila mudderverk gräva och planera schakten för utloppet. Schakten var komplicerad att gräva då den bestod av flera lage
Rivning befintlig rörbro.
Gjutning nya fundament och montering av nya trummor.
Iom ombyggnationen av väg 245 i Norhyttan skulle en befintlig röbro förstärkas!
Här kommer vi lägga upp lite diverse bilder från de olika projektet vi är ute på.
Vi lägger en ny 500s utlopsstub från Hörnefors reningsverk i Umeå. Bilder och info kommer inom kort
Nu är det full rulle på detta projekt igen!
Vi har fått sponten levererad och armeringen är på väg ner i vattnet, nya bilder kommer.
Vi har monterat nya isgrindar framför de gammla intagen. Nu återstår bara arbetet med att demontera de befintliga grindarna och lyfta upp dessa inne i intagshuset. En utmaning som vi ser fram emot, fler bilder kommer inom kort.
Vi skär och rycker spont efter avslutade dammsäkerhets arbeten vid Furudalsbruk åt NCC och Fortum. Vi ombesörjer hela rivningen.
Vi ska byta ut en rörbro och bygga nya vingar samt fundament för en ny traditonell bro.
Vi återställer erosionskyddet runt ett underspolat brostöd på bron över Vika Sundet. Uppdragsgivare är PEAB och arbetet utförs med vår långgrävare.
I sammarbete med PEAB och UMEVA lägger vi en ny utloppsledning från Umevas reningsverk på ÖN i Umeå. I våra uppdrag ingår grävning av schakt, montering, sänkning och övertäckning. Utloppet är 1600 i diameter och 80 meter långt. Vikterna väger ca 11 ton st
På uppdrag av Svevia river vi den gamla fisktrappan vid Stornorrforsens kraftverk. Trappan delas upp i sektioner med wiresågning och lyfts sedan bort med hjälp av mobilkran.
När detta projekt är slutfört ska vi montera och undervattensgjuta en kassun fra
Måndagen den 1/3 2010 går startskottet för våra arbeten i Järpströmmens kraftverk. Vi kommer att etablera grävare och ponton för att initialt schakta och frilägga berg utanför utskov 1. Mer info och bilder kommer.
http://www.dt.se/nyheter/ludvika/article480502.ece
Mer info och bilder inom kort..
Vi ska bygga ett nytt pegelintag åt Fortum vid deras anläggning i Båthusströmmen.
Mer info och bilder kommer inom kort.
Mer info och bilder inom kort..
På uppdrag av Fortum lägger vi och spolar ner en kraftkabel i botten på en sjö i Idre.
Området är klassat som naturreservat så stor vikt läggs på att ingen grummlig får förekomma under arbetet. Vi kommer att stänga in hela området med siltgardiner och ut
Vi har under de senaste tio åren haft förtroendet av Mora Kommun att laga och byta ut skadade och lösa kakelplattor under vattnet i Mora simhall. Detta är normalt inte den typen av jobb vi utför men kontrasten mellan klarblått vatten i en simhall och en l
Vi har av Skanska fått i uppdrag att renovera betongskador vid Stenkullaforsens kraftverk norr om Åsele.
Vi bilar, borrar, formsätter och gjuter på de skadade sektionerna.
Vi har blivit kontrakterade av FORTUM för att lägga och spola ned en ny kraftkabel över Dalälven.
Den befintliga kabeln blev skadad i samband med muddringsarbeten tidigare i vår.
Båda kablarna skall spolas ned ca 1 meter i lös sandbotten.
Vid ena land
Beställare är PEAB och arbetet går ut på att montera kabelskydd på kablarna som är dragna längs botten, dels mellan vindkraftverken & dels in till land. Vi besiktar först kabeldragningen och videobesiktar allt samt röjer eventuella hinder som tex sten & t
Slutförandet av de provisoriska nålsättarstöden under fisktrappan i Stornorrfors.
Problemet var att vi måste få in armering och form under fisktrappan, detta löste vi genom att skjuta fast balkar under trappan i vilka vi monterade traverser och taljor f
Spontningsarbeten vid Furudals Bruk. NCC bygger en fångdamm uppströms utskov 2. Fångdammen byggs av slagen spont samt ca 5 plank på vardera sida mot vingen som blir stående på skivbordet. Vi hjälper till med tätningen av de stående plankorna samt monterin
Gjutning av nytt sättarstöd för nålsättare under den gamla fisktrappan
Vi schaktade två diken på Umeälvens botten i vilka vi sänkte tre stycken 400’s vattenledningar åt UMEVA och Volvo Lastvagnar. Vattenflöden i älven på över 600m3/sek var ingen ovanlighet så vi blev tvugna att anpassa dykningen efter extremt strömmande vatt
Beskrivning kommer
Beskrivning kommer
Beskrivning kommer
Beskrivning kommer
Beskrivning kommer
Beskrivning kommer
Beskrivning kommer
Beskrivning kommer
På uppdrag av Vägverket Produktion så gräver vi och lägger två stycken fjärrvärme kulvertar över Skellefteå älven. Ledningarna extraviktades på botten och täcktes med gabionmattor.
Grundläggning av bolagsverkets nya kontor i Sundsvall. Rengöring av sponten samt mummutschaktning av två spontlådor. Geotextil las ut på botten varpå vi singlade en jämn botten. Två lager med armering och ingjutningsdetaljer monterades och sedan gjöts bot
Byggnation av nytt brandvattenintag från Siljan på uppdrag av PEAB. Vi stod som konsulter under hela bygget men var även med på sänkningen och monterade en sil och vinkel vid intagsändan.
och vinkel vid intagsändan.
UMEÅ
Vi byggde en ny kaj åt NCC i Holmsund, dryga milen utanför UMEÅ. 137meter kaj. Stålrör med dragstagsförankringar. Vi stod för allt undervattensarbete som t.ex: svets, montage av dragstag, skärning mm.